10 Mayıs 2010 Pazartesi

Yanlış alan seçimi sorunu

Liselerde alan seçimi çalışmalarına başladık. Mesleğe yeni başlayan lise rehber öğretmeni meslektaşlarıma bu çalışmaları kısaca özetlemek istiyorum. Sonrasında da yanlış alan seçimi ve sonraki yıllarda karşılaştığımız sorunlarla ilgili bilgiler vereceğim.
1.Alan seçimi çalışmalarının en can alıcı kısmı öğrencilerin ilgi ve yeteneklerinin tespitine yönelik yapılan çalışmalardır. Bu çalışmalarda ?Kendini Değerlendirme Envanteri?, ?Akademik Benlik Kavrama Ölçeği?, ?Mesleki Yönelim Envanteri? ve bazı dershanelerin uyguladığı ?Kariyer Belirleme Testleri? kullanılabilir.



2.Sonraki basamakta öğrencilerin ders başarılarının incelenmesi gerekmektedir. Özellikle seçmeyi düşündükleri alana kaynaklık eden derslerin başarılarının takip edilmesi önem taşır.



3.Yukarıdaki iki çalışma yapıldıktan sonra elimizde bir miktar veri toplanmış olmaktadır. Şimdide veli toplantısı yapıp bu bilgiler ışığında velilerle görüş alış verişinde bulunmak gerekmektedir.



4.Yine bu arada öğrencilere alan seçimi aşamaları anlatılmalı, meslekleri tanıtacak bilgiler verilmeli, bu süreçte öğrenciler ilgi ve yetenekleri ile tanımaya başladıkları meslekler arasında bağlantı kurmaya teşvik edilmelidir.



5.Sınıf rehber öğretmeni bu çalışmalar sırasında rehberlik ettiği sınıf öğrencilerini iyi takip etmeli, ders öğretmenleri ile sürekli görüş alış verişinde bulunmalıdır.



6.Bütün bunlar yapıldıktan sonra Haziran ayında alan seçimi dilekçeleri alınmalı ve bu süreç tamamlanmalıdır.



Alan seçimi basamakları ve mevzuat açısından şartlarıyla ilgili olarak ayrıntılı bilgi isteyen meslektaşlarım daha önce hazırladığım ?Liselerde Alan Seçimi? isimli sunuya bakabilirler.



Genel bir özetleme yaptıktan sonra yanlış alan seçimi üzerinde durmak istiyorum. Okul rehber öğretmeni, sınıf rehber öğretmeni, okul idaresi ne kadarda iyi çalışıp öğrenciye ilgi, yetenek ve ders başarıları doğrultusunda bir alan seçmesi için çabalasada ne yazık ki öğrenciler ve özelliklede öğrenci velileri yapılan hiçbir çalışmayı dikkate almadan kendi kafalarındaki alanı seçmektedirler. Tekrar tekrar uyarsak da engel olamadığımız bu durum sonraki yıllarda çoğu zaman geri dönülmez zararlara yol açmaktadır. Dokuzuncu sınıfta yanlış seçim yapan öğrenci onuncu sınıf sonunda alan değiştirme hakkından yararlanarak hatasını bir miktarda olsa telafi etmeye çalışmaktadır. Asıl sorun onbirinci sınıf sonunda alan değiştirme haklarının olmamasından kaynaklanmaktadır. Onuncu sınıf sonunda yanlışlığın farkına varıp geri dönen öğrenciler olduğu gibi bunu gurur meselesi yapıp geri dönmeyen öğrencilerde bulunmaktadır. Bu öğrenciler başaramayacakları bir alanda mezun olmaya mecbur kalmaktadırlar. Bir çoğu sene kaybetmekte bir çoğuda düşük diploma notlarıyla mezun olmaktadır. Bu konuda Mart ayı başında Milli Eğitim Bakanlığı?na bir teklif yazısı gönderdik. Gönderdiğimiz yazıda değişecek ÖSS sistemine vurgu yaparak bir defaya mahsus 2007-2008 eğitim döneminde olduğu gibi 2008-2009 eğitim döneminde de onbirinci sınıf sonunda alan değiştirme hakkının verilmesini teklif ettik. Yine bu yazıda alan seçiminde her dersten sınıf geçmenin yanında Anadolu liseleri için alana kaynaklık eden derslerin ortalamasının 3.00 olmasını teklif ettik.



Dilerim bakanlığımız bu teklifimizi değerlendirmeye alır ve bu düzenlemeler yapılır.

Ahmet GÜNAY
Psikolojik Danışman

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder