18 Mayıs 2010 Salı

Tüketicilerin “Yeşil Ürünleri” Tercih Etmelerinin Sebebi Sosyal Statü Mü? .

Tüketicilerin “Yeşil Ürünleri” Tercih Etmelerinin Sebebi Sosyal Statü Mü? .


Perşembe, 13 Mayıs 2010 01:05 Derleyen : Psk. Pelin Kılıç . .Yapılan son araştırmalara göre, tüketiciler “yeşil ürünler” kullanmanın kendilerini kazandırdığı sosyal statü için, satın aldıkları ürünlerin kalitesi veya performansından ödün vererek, “yeşil ürünlere” yönelebiliyorlar. İnsanlar daha ucuza alışveriş yapabilecekken hibrid arabalar almayı, doğaya zarar vermeyen temizlik ürünleri kullanmayı ve enerji tasarrufu yapan teknolojik aletler kullanmayı tercih ediyorlar. Bu, çevreyi korumak için gerçekten çok iyi bir gelişme olsa da, insanların çoğu bunu çevreden çok sosyal statülerini önemsedikleri için yapıyorlar.



Rotterdam Üniversitesi’nden ve araştırmacılardan biri olan Bram Van den Bergh, “Hummer gibi lüks ama çevre düşmanı bir araba kullanmak, kişinin zenginliğini gösteriyor olsa da, onun bencil ve çevresine duyarsız bir insan olarak görünmesine de sebep oluyor. Prius gibi hibrid bir araba kullanmak ise, sadece kişinin zenginliğini göstermekle kalmıyor, aynı zamanda onun çevresine ne kadar duyarlı olduğunu da gösteriyor” diyor.




Kişilik Psikolojisi ve Sosyal Psikoloji makalesinde yayınlanan üç serilik bir deneyde araştırmacılar insanların toplumda daha statülü görünmek istedikleri zaman çevreci davranışları daha çok sergilediklerini buldular.



Deneylerin birinde 168 öğrenci iki gruba ayrıldı. Bir grup sosyal statülerle ilgili bir hikaye okurken, diğer grup içinde statüyle ilgili mesaj olmayan bir yazı okudular. Daha sonra, yeşil ve yeşil olmayan arabalardan hangisini satın almak istedikleriyle ilgili hayali bir karar vermeleri istendi. Aralarında fiyat farkı olmayan bu iki arabadan yeşil olmayanı daha lükstü ve daha iyi bir performans sergiliyordu. Statüs ile ilgili olmayan yazı okuyanların %37.2’si yeşil arabayı almayı seçerlerken, statüs ile ilgili mesaj içeren yazılar okuyan grupun %54.5’ü yeşil arabayı almayı seçti. Bu araştırma, insanları yeşil ürünler tüketmeye itecek en büyük motivasyonun sosyal statü elde etme arzusunu ortaya koyan ilk araştırmadır.



Bir başka deneyde 93 öğrenciden fiyatları aynı olan yeşil ve diğer ürünler arasında satın almayı en çok istediklerinden başlayarak bir sıralama yapmaları istendi. İlk deneye benzer bir şekilde, statü yazısı okuyan öğrencilerin tercihleri çok daha çevreci ürünlerden yana oldu.



Deneyin üçüncü serisinde de, sosyal statüyü daha çok düşünen tüketicilerin, alacakları üründen daha pahalı çevreci bir ürün gördüklerinde onu almaya karar verdikleri bulundu.



Yazarlar, Vladas Griskevicius ve Joshua M Tybur, bu bulguların yeşil tüketimiyle ilgili henüz çok yaygın kullanılmayan bir metodun keşfedilmesini sağladığını öne sürüyorlar.



Cardiff Üniversitesi araştırmacılarından Adam Corner, sosyal statünün davranışlarımızın temeli olduğunu vurguluyor: “İnsanların yeşil ürünler sayesinde sosyal statülerini yükseltmeye çalışmaları şaşırtıcı değil. İnsanlar çevreyi ve iklim değişikliğini önemsemeseler bile, diğer insanların onlar hakkında ne düşündüğünü önemserler.” Daha sonra ekliyor, “çevreci hareketler başlatmanın en iyi yollarından birinin sosyal statünün gücünü kullanmaktır.”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder