Psikolojik danışmanlar sahip olması gereken nitelikleri üç boyutlu olarak değerlendirebiliriz. Bunlar; mesleki bilgiler, psikolojik danışma becerileri ve psikolojik danışmanın kişilik özellikleridir. Mesleki bilgi ve danışma becerileri üniversitede verilebilirken, üçüncü boyut olan psikolojik danışmanın kişilik özelliği daha çok yaşadığı çevrenin etkisiyle şekillenir. Bu nedenle bir çoğumuz psikolojik danışman olarak mesleki bilgi ve psikolojik danışma becerilerine sahip olurken, sahip olunması gereken kişilik özelliklerinden çok farklı olabilmekteyiz.
Psikolojik danışmanın meslek yaşamında oluşan bazı sorunlar bu kişilik özelliklerine sahip olunmadığından kaynaklanabilir. Örneğin bir psikolojik danışman gerçekleştirmek istediği amaçlarında sabırlı olamıyorsa, kararlı değil ise, tükenmişliğini onaramıyorsa problem yaşaması kaçınılmazdır.
Bana göre bir psikolojik danışmanın niteliği
mesleki bilgi kadar önemlidir. Biliyorum ki üniversiteden mesleki bilgi ve psikolojik danışma becerileri konusunda çok iyi donanıma sahip olarak mezun olduğu halde meslek yaşamında sırf sahip olduğu olumsuz kişisel niteliklerinden dolayı psikolojik danışmanlar başarısız oluyor. Çalıştığı ortamda dışlanıyor. Çatışma yaşıyor.
Konuyu fazla uzatmadan kendimce kaleme aldığım psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini yürüten psikolojik danışmanın kişilik özellikleri sıralayalım.
Psikolojik danışmanının sahip olması gereken kişilik özellikleri ve yapısı
İyi bir okuyucu ve okuduğunu değerlendirmeli
Kendini tanımalı, kendisiyle ilgili farkındalılık geliştirmeli.
Özeleştiriye sahip olmalı.
Eleştiriye açık olmalı.
Dinlemesini bilmeli
Espiriye açık, mizah anlayışına sahip, espri yaparken karşısındaki ile dalga geçmemeli
Konuşma becerilerini geliştirmeye açık olmalı.
Giyim kuşamı düzenli ve temiz olmalı
Bilim adamı düzeyinde olmasa da araştırmayı sevmeli
Yazar olacak kadar olmasa da arada yazmalı
Psikolojik danışmayı bir yaşam biçimi olarak kabul etmeli ve mesleğine adamalı. Bu şekilde mesleğini daha çok benimseyebilir ve sever
Planlı ve programlı olmalı
Değişime açık ve yeni şeyler denemekten korkmamalı
Alçak gönüllü olduğu kadar mesleğinde kendine güvenmeli
Danışmada sonuca gitmede aceleci olmamalı
Sosyal olmalı
Çalıştığı kurumda ki personelle dialoğu seviyeli ve sürekli olmalı
Mesleği ile ilgili yapılan şakalara kızgın tarzda cevap vermemeli. Uygun ve kısa cümlelerle yetinmeli
Bulunduğu çevrenin kültürünü tanımalı ve anlayış göstermeli. Çatışma içinde olmamalı.
Beslenme alışkanlığı olmalı. Sağlığına itina göstermeli. Yaşam biçimi düzenli olmalı.
İçten gelen bir tebessümle, güler yüze sahip olmalı.
Bilimsel düşünceye sahip olmalı
Problemler karşısında ve problemli kişiler karşısında problem çözme motivasyonuna sahip olmalı.
Zaman zaman yaşanabilecek tükenmişliğini fark ederek önlemlerini almalı
Her şeyden önce mesleğimi seviyor muyum? Sorusuna yüksek sesle evet demeli.
Aksiyon sahibi olmalı. Durağan olmamalı.
Servise gelenle görüşürüm, gelmeyenle görüşmem anlayışı olmamalı.
Rehberlik servisinden yararlanacak danışanların zaten çekingen yapıda olabileceklerini düşünerek, servise çekecek projeler geliştirmeye çalışmalı.
Yazdığım bu maddeler kendimce sahip olmamız gerektiğini düşündüğüm özelliklerdir. Elbette bunların dışında sahip olmamız gereken başka özellikler de vardır. Bunları yorumlar bölümünde sizlerde ayrıca belirtebilirsiniz.
http://www.aktuelegitim.com
Özkan Emiroğlu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder